Tuesday, January 8, 2013

Terbang lebih Tinggi “OFF THE VERANDAH” ~Ilmu itu milik Allah, kita perlu usaha untuk mendapatkannya~



 “Off the Verandah” bermaksud keluar dari kepompong. Cerita tentang hidup saya yang dulunya sangat daif tentang dunia luar. Semua yang berlaku hanya sekitar negeri tercinta ku sahaja iaitu Taiping.
                Zaman sekolah. Aku sering pindah randah bagaikan Masyarakat primitif yang sering berpindah randah. Hal ini demikian kerana aku seorang anak bekas tentera. Biasalah, bila ayah tentera semua negeri kita pernah pergi tapi bukan aku. Memang semenjak kecil aku sering bertukar-tukar negeri tapi zaman remaja ku hanya berada di sekitar negeri yang satu iaitu Taiping, Perak Darul Rindzuan.
                Zaman Remaja, Semenjak aku berumur 13 tahun hingga 19 tahun aku hanya berada di Taiping. Ramai rakan-rakan yang mengejek aku dengan menyatakan aku ini mungkin akan menjadi katak di bawah tempurung. Selangkah demi selangkah aku terasa tercabar dengan kutukan dari rakan-rakan. Semenjak aku berusia 18 hingga 19 tahun sewaktu aku berada di SMK King Edward IV mengambil STPM, aku bertekad untuk pergi lebih jauh seperti awan Dania.
                Zaman Akhir remaja, Dengan segunung usaha yang aku telah jalankan, Tuhan maha pemurah lagi maha mengasihani telah mendengar doa aku untuk terbang lebih jauh. Aku mendapat tawaran ke Universiti Sains Malaysia (USM). Pada mulanya, aku tidak mempercayai bahawa aku akan ditempatkan di sebuah Universiti tapi mungkin itulah rezeki yang Allah berikan kepada setiap umat-Nya.
                Zaman Emas. Semasa aku berada di USM, banyak yang aku pelajari terutamanya kehidupan kampus seperti sebuah metropolitan. Cabaran ,dugaan dan rintangan yang perlu hadapi oleh seorang pelajar iaitu menguruskan masa. Pada masa ini, bagi aku adalah zaman emas kerana aku dapat keluar dari kepompong negeri ku iaitu Taiping.
                Zaman emas bertukar zaman kegemilangan. Sepanjang aku berada di USM. Walaupun sibuk bergelar pelajar. Aku cuba untuk menyertai pelbagai Kokurikulum yang lain seperti PALAPES USM. Pada mulanya, semua benda ini tidak dirancang kerana doa dan hasrat seorang itu yang mahukan anaknya kahwin pedang. Aku cuba untuk memakbulkan hasrat seorang ibu ku. Inilah sahaja yang aku mampu lakukan selain segulung ijazah walaupun jauh berada di Pulau Pinang.
                Zaman Kegemilangan aku terus bersinar.  Apabila aku sudah betul-betul keluar dari kepompong “OFF THE VARENDAH”. Aku mendapat tawaran ke luar negara iaitu di negeri China atas dasar lawatan rasmi ke sebuah universiti sains dan teknologi Chengdu, China. Pengalaman yang tidak pernah aku sendiri bayangkan akhirnya diijabkabulkan dengan impian yang menggunung. Di sana, pemandangan, corak kehidupan dan budaya memang jauh berbeza daripada Malaysia. Di sana, rakyatnya betul-betul rajin dan menggunakan masa itu seperti masa itu emas. Masa sangat bernilai bagi mereka. Walaupun, keadaan di sana sesak, tetapi tidak sesekali pun pandangan kasar ku melihat pertembungan kereta (Accident).
                Seterusnya, Aku fikirkan impian ku untuk terbang lebih tinggi hanya mampu di negara china sahaja tetapi rezeki sekali lagi memihak kepada ku. Aku terbang pulang ke negara jiran iaitu bandung Indonesia atas dasar praktikum bagi Jurusan sains kemasyarakatan kerja sosial. Praktikal di sana selama 2 bulan betul-betul mengajar aku tentang erti berSYUKUR. Subhanallah, sememangnya kita yang berada di bumi Allah sangat bersyukur kerana banyak nikmat yang Allah kurniakan. Kesenangan manusia kadang kala dikaburi oleh mereka sendiri. Bagi saya, Malaysia merupakan negara yang betul-betul harmoni dan aman serta perkara ini dinyatakan sendiri oleh kaum serumpun kita iaitu rakyat Indonesia. Walau bagaimana pun, Apa yang aku pelajari di Indonesia iaitu sopan santun, hormat-menghormati dan ikhlas. Mengimbau kembali zaman nenek moyang aku dahulu, mungkin nilai-nilai murni ini masih segar di ingatan mereka. Tapi bagi ku, kini segala-galanya semakin pudar.
                Pengalaman demi pengalaman yang aku pelajari dan aku alami ini merupakan anugerah yang Agong telah dikurniakan oleh hamba yang betul-betul daif tentang dunia. Walaupun begitu, aku masih berpegang kepada satu prinsip iaitu ~Ilmu itu milik Allah, kita perlu usaha untuk mendapatkannya~.                                                                      
Seterusnya, bakal ku ceritakan tentang pengalaman aku di Korea. Semoga Allah memberi kesempatan.

2 comments: